top of page
logo_1.png

WILDERNESS 

TAKAHIRO KOMURO

May 14 - June 4, 2022

.jpg

THE ANZAI GALLERYは、2022年5月14日(土)より、コムロタカヒロの個展「WILDERNESS」を開催いたします。コムロタカヒロ(1985年、東京生まれ)は80年〜90年代のアメコミやアメリカンSFを題材にしたソフビ人形やアクションフィギュア玩具のモチーフを取り入れた彫刻作品を展開する作家です。可動関節の演出やソフビを思わせるようなツヤの表現によって、子供向け玩具を拡大化したように見えるコムロによる等身大の立像たちは、鑑賞者に玩具が遊び手にもたらす想像力を強く作興させます。この想像力の喚起は、誰しもが幼少期の記憶としてもつのではないでしょうか。実際、コムロは幼少期に親戚からお下がりとしてもらった名前のないフィギュアたちを使い、ままごとのようにそれぞれのキャラクターを用いて遊んだ経験が作家活動の原体験であると言います。どういった設定をもつのかやどのような世界観を出身とするのかが不明なままのそれぞれの個性的なキャラクターたちを住人として自身の物語に迎え入れる遊びの過程は、コムロ自身の現実世界との向き合い方をも反映するものであったのではないかと考えられます。奇しくもその後、宗教信仰を10代に経て18歳で無宗教となったコムロは、幼少期の神話づくりのプロセスを自身のアイデンティティの拠り所にしたと語ります。物語を持たない(知ることができない)キャラクターたちの居場所を作り上げる遊びの延長に、世界を想像すること、つまり《自分のための神話》づくりがあったとすると、その原体験を元に制作される彼の作品たちは、さしずめ宗教彫刻とも言えることを留意すべきです。

そういった内省的なプロセスの背景を踏まえると、コムロタカヒロの作品たちのもつ、一つ一つ丁寧に仕上げられた質感や時には鑑賞者に迫るような作品の規模感に荘厳な崇高さを感じ取れるでしょう。子供向け玩具の等身大サイズへの拡大化といえば、KAWSのフィギュアシリーズやジェフ・クーンズの《Play-Doh》(1994-2014) などを連想されますが、先人たちの作品が現代(近代?)社会における記号消費の物語を製造や資本と結びつけて表現するのだとしたら、彼の作品たちは鑑賞者自身の物語とのパーソナルな結びつけを呼びかけ、鑑賞者への精神的な介入表現へと昇華しています。本展のタイトルである「WILDERNESS」は、荒野や、手つかずの地という意味をもち、社会の対義語としても機能します。ファンタジー冒険RPGのフィールドをイメージして名付けたとされる本タイトルは、鑑賞者に遊び(=プレイ)を求めると同時に、改めて彼の作品たちを社会の中での機能だけではなく、一人ひとりの想像する世界の中で機能することを促します。カラフルで時にユーモラスな彼の作品群が、彼自身の神話から離れ、いわば「お下がり」として鑑賞者の想像の中で新たな意味性や物語をもつようになることが、本プロセスを完成させると言えるでしょう。

THE ANZAI GALLERY is pleased to present "WILDERNESS," a solo exhibition by Takahiro Komuro starting from May 14th, 2022. Takahiro Komuro (b. 1985, Tokyo) is an artist whose sculptures incorporate motifs from soft vinyl dolls and action figure toys based on American comics and American science fiction of the 1980s and 1990s. Komuro's life-size sculptures, which, through the visual illusion of movable joints and the materiality of soft vinyl, appear to be enlarged versions of children's toys, and invite the viewer's imagination to interact with them similarly to child play.

This arousal of imagination from material toys and figurines is something most of us can nostalgically relate to. Komuro says that his childhood experience of playing with unnamed figures given to him by relatives as hand-me-downs led him to become an artist. The process of welcoming a wide variety of unique characters, whose backstories and worldviews are unknown to him, as inhabitants of his own imaginatory stories and mythologies, would have reflected young Komuro's own relationship with the real world. Interestingly, Komuro says that he spent his teen-years involved in religious practices and became irreligious when he was 18. Upon becoming independent from religious faith in college, Komuro says that memories of the story-making processes of his childhood play became an important factor in developing his own individual identity. In this sense, Komuro’s childhood process of creating imaginary worlds and populating them with fantastical characters who lack (in Komuro’s mind) their own narrative or backstory, was a process of formulating a personal creation story; an individual mythology, so to speak. It is in such conceptualization that his sculptural works can arguably be understood as forms of idological statues. Given such introspective processes upon which his works are developed, it is not surprising that Komuro’s often larger-than-life scale works, with its careful and deliberate textures, can emit a sort of sublimity that evokes the viewer. While the enlarging of children's toys to life-size scale is a familiar practice observed in works such as figure sculptures by KAWS and Jeff Koons's "Play-Doh" series (1994-2014), Komuro’s works greatly differ to that of his predecessors. If KAWS and Koons’s works engage with contemporary social constructs such as consumerism and the kitsch with their symbolic gestures, Komuro’s works call for a personal connection with the viewer's own story, elevating it to a spiritual presence beyond that of mere social commentary or symbolism. The title of this exhibition, "WILDERNESS," brings to mind inhabited land. Referencing vast field maps from fantasy adventure RPG video games, this exhibition invites the viewer to play with the works in their own imaginary worlds not confined to societal constructs. Colorful and often tongue-in-cheek, Komuro’s sculptural works are frequently cryptic, and are only ever complete when they come full circle and become a "hand-me-down,” so to speak, for the viewer to create their own stories and meanings.
 

TAKAHIRO KOMURO

WILDERNESS 

会        期 :  2022年5月14日~6月4日

会        場 :  THE ANZAI GALLERY

住        所 :  東京都品川区東品川1-32-8 TERRADA ART COMPLEX Ⅱ3F

 廊 時間 :   12:30~18:00

休   廊  日 :   日・月・祝

bottom of page